مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، MBA، مدیریت مالی، مدیریت جهانگردی، مدیریت اجرایی و شهری، مدیریت تکنولوژی و فناوری اطلاعات، مدیریت آموزش
مدیریت به مفهوم کلی آن به معنای نظارت بر فعالیت های یک سازمان و پیشبرد فعالیت های آن در مسیری است که در نهایت هدفی به خصوص محقق شود. این سازمان ممکن است یک شرکت تجاری باشد و یا آن که یکی از بدنه های دولتی. مدیریت شامل فعالیت هایی می شود که از جمله مهمترین آن ها می توان به طرح ریزی برنامه ای به خصوص برای ادامه فعالیت های یک سازمان، و هماهنگ کردن فعالیت های کارکنان برای دست یابی به اهداف سازمان، به وسیله به کار گرفتن منابعی که در دسترس هستند اشاره کرد. از جلمه این منابع می توان به منابع مالی، طبیعی، وابسته به تکنولوژی و نیروی کار انسانی اشاره کرد. البته این نکته را هم باید عنوان کرد که علاوه بر رشته مدیریت، واژه مدیر برای نام بردن از شخصی که مدیر مسئول سازمانی به خصوص هست هم استفاده می شود.
محققان رشته های علوم اجتماعی مدیریت را به عنوان یک رشته دانشگاهی دنبال می کنند و درباره حوزه های مختلفی چون سازمان های اجتماعی و تیم مدیریتی سازمان های گوناگون تحقیقاتی را انجام می دهند. برخی دیگر از افراد مدیریت را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کرده و برای کسب تخصص در آن وارد دانشگاه ها می شوند؛ از جمله رشته های مرتبط با مدیریتی که افراد قادر به تحصیل در آن خواهند بود می توان به بازرگانی و مدیریت بازرگانی اشاره کرد. البته اگر کسی قصد داشته باشد صرفا در حوزه مدیریت تخصص پیدا کرده و تحقیقات و مطالعات خود را معطوف به آن کند باید در همان رشته مدیریت ادامه تحصیل داده و مدرک دکترای آن را به دست آورد. البته دکترای مدیریت بازرگانی هم تا حدود بسیار زیادی می تواند در این امر کمک رسان افراد باشد.
سازمان های نسبتا بزرگتر معمولا برای تیم مدیریتی خود سه سطح متفاوت در نظر می گیرند که به این شرح هستند:
در سازمان های کوچکتر البته شرایط به گونه ای دیگر است و احتمال آن می رود که یک مدیر مسئول به تنهایی از قدرت بیشتری برخوردار بوده و تقریبا تمامی وظایف یاد شده در سه سطح مدیریتی بالا را خود به عهده بگیرد.
سرفصل های این پست:
از جمله مهمترین تعریف هایی که از مدیریت ارائه شده است می توان به این موارد اشاره کرد:
در رشته مدیریت افراد متخصص آموزش می بینند تا با با مشخص کردن اهداف، شیوه رسیدن به این اهداف، قوانین و چگونگی به کار گرفتن نیروی انسانی بتوانند کسب و کاری به خصوص را به موفقیت برسانند. اگر کمی حوزه مرتبط با مدیریت را محدودتر کنیم و نگاهی چنینی به آن داشته باشیم، باید عنوان کنیم که مدیریت تنها محدود به کسب و کار شرکت یا سازمانی به خصوص نمی شود و به طور کلی تخصصی است بسیار مهم که برای بهبود شرایط زندگی افراد و روابط میان افراد کارآمد خواهد بود. بنابر این می توان گفت که مدیریت حوزه های گسترده تری را شامل شده و کاربردهای به مراتب بیشتری دارد. طرح برنامه ریزی، سنجیدن عوامل گوناگون، ابزارهای ایجاد انگیزه روانی، در نظر گرفتن اهداف، سنجیدن مقیاس های اقتصادی (سود و ...) از جمله تئوری های مهمی هستند که در بحث های مدیریتی مطرح می شوند که البته بسته به شرایط کاری سازمانی به خصوص ممکن است تعداد متفاوتی از آن ها به کار گرفته شود.
البته تئوری های دیگری هم در بحث های مدیریتی مطرح شده است که از آن جمله می توان به کارکردهای مدیریتی ذکر شده توسط هنری فایول اشاره کرد که عبارتند از پیش بینی کردن، طرح برنامه ریزی، سازمان دهی کردن، مدیریت کردن، هماهنگ کردن و در نهایت کنترل کردن.
در سازمانی که به منظور سودآوری فعالیت می کند، مهمترین وظیفه فرد متخصص در رشته مدیریت این است که تعداد مشخصی از سهام داران را راضی نگه دارد. این راضی نگه داشتن سهام داران خود به واسطه فعالیت های دیگری محقق می شود که عبارتند از سودآوری کردن برای سهام داران، ساخت و تولید محصولاتی ارزشمند با قیمتی منطقی برای مشتریان، و نیز ایجاد موقعیت های شغلی برای نیروی کاری. البته در سازمان هایی که صرفا به منظور سودآوری فعالیت ندارند وضعیت تقریبا به گونه ای دیگر است و فرد متخصص در رشته مدیریت علاوه بر برخی از موارد یاد شده باید اعتماد خیرین سرمایه گذار در سازمان را به خود جلب کند. این نکته را هم باید عنوان کرد که شیوه کار در بیشتر سازمان های دولتی و غیر دولتی به این گونه است که سهام داران ابتدا با رأی خود افرادی را به عنوان هیئت مدیره انتخاب کرده و سپس این افراد انتخاب شده اقدام به منصوب کردن مدیران ارشد سازمان می کنند.
بسیاری بر این باورند که مدیریت مفهومی تقریبا مدرن و امروزی است و در جوامع تاریخ بشری چندان جایگاهی نداشته است. با اتکا به این نظریه نمی توان گذشته چندان دوری برای مدیریت متصور شد. با این حال هستند کسانی هم که بر این باورند که تجار سومری های باستان و نیز مسئولان ساخت اهرام مصر، افکاری داشته اند که امکان جای دادنشان در حوزه مدیریت تا حدودی وجود دارد. در طول قرن های گذشته تاریخ بشری برده دارانی بوده اند که باید به گونه ای نیروی کار وابسته، اما نه چندان متمایل به کار خود را مجبور به انجام فعالیتی به خصوص کنند، اما دیگر کسب و کارهای پیش از دوران صنعتی شدن فعالیت های بشری معمولا با چنین مسائلی دست و پنجه نرم نمی کردند و به همین خاطر مشکلی از حیث مدیریت نداشتند (چراکه حوزه کاریشان چندان گسترده نبود).
صرف نظر از مطالب یاد شده در طول تاریخ کسانی هم بوده اند که نظریه های مطرح شده در کتاب ها و آراء دیگرشان بی شباهت به مباحث امروزی مدیریت نبوده است. از این میان خالی از لطف نیست اگر اشاره ای به آراء ماکیاولی (این آراء مربوط به سال 1531 هستند) در این مورد داشته باشیم. قواعد مطرح شده توسط او به این شرح هستند:
در اواخر قرن بیستم مدیریت شکل تقریبا تازه ای به خود گرفت و متشکل از شاخه هایی شده بود که در محافل علمی درباره آن ها صحبت می شد و سعی بر آن بود تا با اتکا به این شاخه های رشته مدیریت افرادی متخصص برای کسب و کارهای گوناگون آموزش دهند. این شش شاخه رشته مدیریت عبارت بودند از:
فعل انگلیسی manage (به معنای مدیریت کردن) از فعل ایتالیایی maneggiare (به معنای استفاده کردن، مخصوصا از ابزار یا اسب) گرفته شده است. این واژه ایتالیایی هم خود از دو کلمه لاتین manus (به معنای دست) و agere (به معنای عمل کردن) گرفته شده است.
همانگونه که پیشتر از این هم عنوان شد، به باور فایول پنج عملکرد اساسی هستند که مدیریتی کارا به واسطه آن ها محقق می شود. در ادامه توضیحی درباره هریک از این پنج عملکرد عنوان خواهد شد:
به طور کلی نقش افراد متخصص در زمینه مدیریت به شکل زیر گروه بندی می شوند:
مهارت های مدیریتی به چند دسته تقسیم می شوند که مهمترین آن ها عبارتند از:
تعدادی از مترجم های مدیریت
بهاره ی.
محمد ا.
بیان ب.
احد ن.
حمیرا ف.
آناهیتا ن.
علیرضا س.