گوگل به جمع غول های تکنولوژی که به تجارت هواپیمای بدون سرنشین روی آورده اند, پیوست.

در اواخر روز پنج شنبه, شرکت گوگل اعلام کرد که شعبه ی تحقیقاتی پیشرفته اش به نام گوگل ایکس, در حال توسعه ی سیستمی از هواپیماهای بی سرنشین برای توزیع کالا می باشد. در  اواخر سال گذشته, آمازون نیز برنامه ی مشابهی را اعلام کرد که با هیاهوی زیادی همراه بود, اما پیشرفت عملی ناچیزی داشت.

این غول جستجو اعلام کرده است که در چند ساله گذشته در حال کاوش بر روی وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین بوده است، و حال یک رهبر جدید برای تیمش به نام دیو وس، یک متخصص قدیمی در سیستم های خودکار برای پرواز، استخدام کرده است.

اخیرا در یک گردش تحقیقاتی در استرالیا، این شرکت بسته هایی حاوی پاکت های شکلات، اسباب بازی سگ و واکسن های گاو به دو کشاورز در کوئینزلند ارسال کرد.

این ارسال ها توسط یک هواپیمای بدون سرنشین نمونه ی تک بال، با پهنای یک و نیم متر (5 فوت) که دارای 4 ملخ می باشد و در مراحل مختلف از پرواز به موقعیت های متفاوت حرکت می کند، انجام شد.

گوگل چندین روش برای توزیع نهایی بسته در نظر گرفت مثل پاراشوت کردن (شبیه بازی های گرسنگی) و نشستن هواپیما. مورد دوم دردسر ساز به نظر می رسید چرا که گوگل می ترسید که انسان ها ممکن است با نزدیک شدن بیش از حد به ملخ ها در هنگام گرفتن محموله، خود را مجروح کنند.

در آزمایش استرالیا، گوگل در نهایت از یک نوع نخ ماهیگیری برای پایین آوردن محموله ها به مشتریان از ارتفاع حدودا 150 پایی از سطح زمین استفده کرد.

شرکت گوگل به همراه این اعلامیه، این جمله را انتشار کرد: (( وسیله های پروازی بدون سرنشین می تواند راهبرد های کاملا جدیدی برای حمل و نقل کالا ارائه کند - از قبیل گزینه هایی که ارزانتر، سریعتر، با اتلاف کمتر و با حساسیت محیطی بیشتر به نسبت مواردی که امروز ممکن است می باشد.))

((در طول تاریخ، تغییرات اساسی در چگونگی انتقال کالا از یک محل به محل دیگر به موقعیت های جدید برای رشد اقتصادی منجر شده است، و به صورت عمومی زندگی مصرف کنندگان را آسانتر کرده است، از خدمات پستی گرفته تا خدمات ارسالی مثل FedEx و DHL، سرعت جامعه را نه تنها با راحتی بیشتر، بلکه با در دسترس ساختن کالا بیشتر به افراد بیشتر، قالب بندی مجدد کرده است.))

استفاده از هواپیمای بدون سرنشین تجاری در آمریکا کماکان ممنوع می باشد. شرکت آمازون و شرکت های دیگر در حال تحمیل گری بر روی اداره ی هوانوردی آمریکا (FAA) برای آسان کردن قوانین می باشند، و در ماه ژوئن FAA جواز اولین پرواز هواپیمای بدون سرنشین بر فراز زمین را برای غول انرژی، شرکت BP، صادر کرد.

در انتشار خود، گوگل به مثال هایی از مکان هایی که قبلا در آن ها از هواپیمای بدون سرنشین استفاده شده بود، اشاره کرد، از قبیل کشور بوتان، که در آن از هواپیماهای بدون سرنشین برای توزیع اقلام دارویی به درمانگاه های دورافتاده استفاده می شود و نامبیا، که در آن صندوق سازمان حیات وحش جهانی در حال تلاش برای مشاهده ی متجاوزان حیات وحش می باشد.

با این حال، شک و تردید بر روی مسائل امنیتی و خصوصی در آمریکا و جاهای دیگر پابرجا باقی می ماند. سال گذشته، اپراتور های غیر حرفه ای هواپیمای بدون سرنشین، متهم به دخالت در کار آتش نشان ها در آتش های جنگلی شدند. کریس اندرسون، سردبیر سابق مجله ی Wired و رییس اجرایی حال حاضر و موسس مشترک شرکت سازنده ی هواپیما بدون سرنشین به نام 3D Robotics، گفت که به دلیل مسائل امنیتی و خصوصی، انتظار وضع محدودیت های سنگین بر روی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را دارد

منبع: ترجمه تخصصی