مدیریت به مفهوم کلی آن به معنای نظارت بر فعالیت های یک سازمان و پیشبرد فعالیت های آن در مسیری است که در نهایت هدفی به خصوص محقق شود. این سازمان ممکن است یک شرکت تجاری باشد و یا آن که یکی از بدنه های دولتی. مدیریت شامل فعالیت هایی می شود که از جمله مهمترین آن ها می توان به طرح ریزی برنامه ای به خصوص برای ادامه فعالیت های یک سازمان، و هماهنگ کردن فعالیت های کارکنان برای دست یابی به اهداف سازمان، به وسیله به کار گرفتن منابعی که در دسترس هستند اشاره کرد. از جلمه این منابع می توان به منابع مالی، طبیعی، وابسته به تکنولوژی و نیروی کار انسانی اشاره کرد. البته این نکته را هم باید عنوان کرد که علاوه بر رشته مدیریت، واژه مدیر برای نام بردن از شخصی که مدیر مسئول سازمانی به خصوص هست هم استفاده می شود.
محققان رشته های علوم اجتماعی مدیریت را به عنوان یک رشته دانشگاهی دنبال می کنند و درباره حوزه های مختلفی چون سازمان های اجتماعی و تیم مدیریتی سازمان های گوناگون تحقیقاتی را انجام می دهند. برخی دیگر از افراد مدیریت را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کرده و برای کسب تخصص در آن وارد دانشگاه ها می شوند؛ از جمله رشته های مرتبط با مدیریتی که افراد قادر به تحصیل در آن خواهند بود می توان به بازرگانی و مدیریت بازرگانی اشاره کرد. البته اگر کسی قصد داشته باشد صرفا در حوزه مدیریت تخصص پیدا کرده و تحقیقات و مطالعات خود را معطوف به آن کند باید در همان رشته مدیریت ادامه تحصیل داده و مدرک دکترای آن را به دست آورد. البته دکترای مدیریت بازرگانی هم تا حدود بسیار زیادی می تواند در این امر کمک رسان افراد باشد.
سازمان های نسبتا بزرگتر معمولا برای تیم مدیریتی خود سه سطح متفاوت در نظر می گیرند که به این شرح هستند:
در سازمان های کوچکتر البته شرایط به گونه ای دیگر است و احتمال آن می رود که یک مدیر مسئول به تنهایی از قدرت بیشتری برخوردار بوده و تقریبا تمامی وظایف یاد شده در سه سطح مدیریتی بالا را خود به عهده بگیرد.
سرفصل های این پست:
از جمله مهمترین تعریف هایی که از مدیریت ارائه شده است می توان به این موارد اشاره کرد:
در رشته مدیریت افراد متخصص آموزش می بینند تا با با مشخص کردن اهداف، شیوه رسیدن به این اهداف، قوانین و چگونگی به کار گرفتن نیروی انسانی بتوانند کسب و کاری به خصوص را به موفقیت برسانند. اگر کمی حوزه مرتبط با مدیریت را محدودتر کنیم و نگاهی چنینی به آن داشته باشیم، باید عنوان کنیم که مدیریت تنها محدود به کسب و کار شرکت یا سازمانی به خصوص نمی شود و به طور کلی تخصصی است بسیار مهم که برای بهبود شرایط زندگی افراد و روابط میان افراد کارآمد خواهد بود. بنابر این می توان گفت که مدیریت حوزه های گسترده تری را شامل شده و کاربردهای به مراتب بیشتری دارد. طرح برنامه ریزی، سنجیدن عوامل گوناگون، ابزارهای ایجاد انگیزه روانی، در نظر گرفتن اهداف، سنجیدن مقیاس های اقتصادی (سود و ...) از جمله تئوری های مهمی هستند که در بحث های مدیریتی مطرح می شوند که البته بسته به شرایط کاری سازمانی به خصوص ممکن است تعداد متفاوتی از آن ها به کار گرفته شود.
البته تئوری های دیگری هم در بحث های مدیریتی مطرح شده است که از آن جمله می توان به کارکردهای مدیریتی ذکر شده توسط هنری فایول اشاره کرد که عبارتند از پیش بینی کردن، طرح برنامه ریزی، سازمان دهی کردن، مدیریت کردن، هماهنگ کردن و در نهایت کنترل کردن.
در سازمانی که به منظور سودآوری فعالیت می کند، مهمترین وظیفه فرد متخصص در رشته مدیریت این است که تعداد مشخصی از سهام داران را راضی نگه دارد. این راضی نگه داشتن سهام داران خود به واسطه فعالیت های دیگری محقق می شود که عبارتند از سودآوری کردن برای سهام داران، ساخت و تولید محصولاتی ارزشمند با قیمتی منطقی برای مشتریان، و نیز ایجاد موقعیت های شغلی برای نیروی کاری. البته در سازمان هایی که صرفا به منظور سودآوری فعالیت ندارند وضعیت تقریبا به گونه ای دیگر است و فرد متخصص در رشته مدیریت علاوه بر برخی از موارد یاد شده باید اعتماد خیرین سرمایه گذار در سازمان را به خود جلب کند. این نکته را هم باید عنوان کرد که شیوه کار در بیشتر سازمان های دولتی و غیر دولتی به این گونه است که سهام داران ابتدا با رأی خود افرادی را به عنوان هیئت مدیره انتخاب کرده و سپس این افراد انتخاب شده اقدام به منصوب کردن مدیران ارشد سازمان می کنند.
بسیاری بر این باورند که مدیریت مفهومی تقریبا مدرن و امروزی است و در جوامع تاریخ بشری چندان جایگاهی نداشته است. با اتکا به این نظریه نمی توان گذشته چندان دوری برای مدیریت متصور شد. با این حال هستند کسانی هم که بر این باورند که تجار سومری های باستان و نیز مسئولان ساخت اهرام مصر، افکاری داشته اند که امکان جای دادنشان در حوزه مدیریت تا حدودی وجود دارد. در طول قرن های گذشته تاریخ بشری برده دارانی بوده اند که باید به گونه ای نیروی کار وابسته، اما نه چندان متمایل به کار خود را مجبور به انجام فعالیتی به خصوص کنند، اما دیگر کسب و کارهای پیش از دوران صنعتی شدن فعالیت های بشری معمولا با چنین مسائلی دست و پنجه نرم نمی کردند و به همین خاطر مشکلی از حیث مدیریت نداشتند (چراکه حوزه کاریشان چندان گسترده نبود).
صرف نظر از مطالب یاد شده در طول تاریخ کسانی هم بوده اند که نظریه های مطرح شده در کتاب ها و آراء دیگرشان بی شباهت به مباحث امروزی مدیریت نبوده است. از این میان خالی از لطف نیست اگر اشاره ای به آراء ماکیاولی (این آراء مربوط به سال 1531 هستند) در این مورد داشته باشیم. قواعد مطرح شده توسط او به این شرح هستند:
در اواخر قرن بیستم مدیریت شکل تقریبا تازه ای به خود گرفت و متشکل از شاخه هایی شده بود که در محافل علمی درباره آن ها صحبت می شد و سعی بر آن بود تا با اتکا به این شاخه های رشته مدیریت افرادی متخصص برای کسب و کارهای گوناگون آموزش دهند. این شش شاخه رشته مدیریت عبارت بودند از:
فعل انگلیسی manage (به معنای مدیریت کردن) از فعل ایتالیایی maneggiare (به معنای استفاده کردن، مخصوصا از ابزار یا اسب) گرفته شده است. این واژه ایتالیایی هم خود از دو کلمه لاتین manus (به معنای دست) و agere (به معنای عمل کردن) گرفته شده است.
همانگونه که پیشتر از این هم عنوان شد، به باور فایول پنج عملکرد اساسی هستند که مدیریتی کارا به واسطه آن ها محقق می شود. در ادامه توضیحی درباره هریک از این پنج عملکرد عنوان خواهد شد:
به طور کلی نقش افراد متخصص در زمینه مدیریت به شکل زیر گروه بندی می شوند:
مهارت های مدیریتی به چند دسته تقسیم می شوند که مهمترین آن ها عبارتند از:
انگلیسی به فارسی
تعداد صفحه | تعداد لغت | درصد تخفیف | زمان تحویل | قیمت هر صفحه (ریال)
طلایی
نقره ای
برنز
|
---|---|---|---|---|
1 تا 4 صفحه | 0 تا 1,000 لغت | %0 | 0 تا 3 روز |
482,000 ریال
191,500 ریال
95,750 ریال
|
5 تا 25 صفحه | 1,000 تا 6,250 لغت | %0 | 1 تا 6 روز |
482,000 ریال
191,500 ریال
95,750 ریال
|
26 تا 50 صفحه | 6,250 تا 12,500 لغت | %10 | 6 تا 11 روز |
433,800 ریال
172,350 ریال
86,175 ریال
|
51 تا 100 صفحه | 12,500 تا 25,000 لغت | %13 | 11 تا 18 روز |
419,340 ریال
166,605 ریال
83,302 ریال
|
101 تا 200 صفحه | 25,000 تا 50,000 لغت | %17 | 18 تا 31 روز |
400,060 ریال
158,945 ریال
79,472 ریال
|
201 تا 500 صفحه | 50,000 تا 125,000 لغت | %23 | 31 تا 69 روز |
371,140 ریال
147,455 ریال
73,728 ریال
|
501 تا 1600 صفحه | 125,000 تا 400,000 لغت | %31 | 69 تا 203 روز |
332,580 ریال
132,135 ریال
66,068 ریال
|
به کارگیری سیاست ها و طرح های برنامه ریزی شده پروسه های مختص به خود را دارد که در ادامه به ذکر این پروسه ها خواهیم پرداخت:
اختصاص دادن بخشی از هزینه ها و زمان سازمان برای برنامه ریزی طرح هایی مشخص و وضع سیاست های کاری به وسیله افراد متخصص در رشته مدیریت برای سازمان ها مزایایی به همراه خواهد داشت که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: مدیران میانی و عالی شاغل در یک سازمان به خصوص درک بهتری از برنامه های آینده سازمان پیدا خواهند کرد و وظیفه هر دپارتمان موجود در یک سازمان به شکل دقیقتری مشخص خواهد شد؛ قالب کلی ای به وجود خواهد آمد که بر اساس آن می توان طرح ها و تصمیمات آتی را با آسودگی بیشتری برنامه ریزی کرد و گرفت؛ در نهایت با این گونه سیاست ها و طرح ها مدیران میانی و عالی هم قادر خواهند بود تا برنامه های خود را درباره طرح های کسب و کار سازمان مطرح کنند و در صورت کارآمد بودن هر کدام از این برنامه ها می توان آن را مورد استفاده قرار داد.
همانگونه که پیشتر از این هم عنوان شد بیشتر سازمان های بزرگ دارای سه سطح مدیریتی هستند که هر یک به طور جداگانه توسط افراد متخصص اداره می شود. مدیران ارشد، مدیران میانی، و مدیران عالی نام هایی است که برای این سه سطح در نظر گرفته شده است. افرادی که بر خطوط تولیدی نظارت دارند مدیران عالی هستند و پایین ترین سطح مدیریت متعلق به این دسته از افراد است و بر کار آن دسته از افرادی نظارت دارند که وظیفه شان تولید و ساخت محصولات سازمان است و در حیطه های مدیریتی اشتغال ندارند. سطح مدیران میانی متشکل از آن دسته از افرادی است که جایی بین مدیران عالی و مدیران ارشد قرار می گیرند. مدیران میانی معمولا فعالیت های مدیران عالی را مد نظر قرار می دهند و با نام هایی چون مسئول دپارتمان، مدیر پروژه، مدیر بخش و سایر القاب این چنینی از آن ها یاد می شود. سطح مدیران ارشد هم متشکل از آن دسته از افراد متخصص در رشته مدیریت است که مسئولیت سازمان به عنوان یک واحد کلی در نهایت با آن ها است و تصمیمات نهایی، اهداف، مأموریت های اصلی سازمان، احداث واحدهای تازه و دیگر مسائل این چنینی به وسیله آن ها اتخاذ می شود. رئیس هیئت مدیره، مدیر مسئول، معاون و سایر القاب این چنینی برای مدیران ارشد استفاده می شود.
این سطح بندی مدیران یکی از دستاوردهای علم مدیریت در حوزه ها دانشگاهی بوده است و اهداف گوناگون سازمان ها به این وسیله به شکلی تخصصی تر محقق می شود. در ادامه توضیحاتی مختصر درباره وظایف و فعالیت های افراد متخصص در هر یک از این سطوح مدیریتی عنوان خواهد شد:
سطح مدیریتی مدیران ارشد شامل تمامی اعضای هیئت مدیره سازمانی به خصوص، به علاوه مدیر مسئول و دیگر مقامات عالی رتبه سازمان می شود. برخی از سازمان ها بسته به نیازهای تخصصی تر خود مدیران عالی رتبه ای برای بخش هایی چون بخش مالی سازمان یا بخش مرتبط با تکنولوژی هم در نظر می گیرند. افراد متخصص در رشته مدیریت که برای فعالیت در این سطح مدیریتی در نظر گرفته می شوند می بایست تمامی عملیات های سازمان را تحت نظر داشته و به طور کلی وظیفه اداره و کنترل سازمان در درجه اول به عهده این افراد است.
افرادی که به عنوان هیئت مدیره سازمانی به خصوص فعالیت می کنند بیشتر وظایفی در قبال سهام داران آن سازمان دارند و همانند سایر افراد مسئول کمتر با فعالیت های روزانه سازمان و چگونگی اداره و کنترل آن سر و کار دارند. البته باید عنوان کرد که فعالیت اعضای هیئت مدیره به مسائلی چون نوع سازمان (خصوصی یا دولتی)، گستره فعالیت های سازمان و فرهنگ آن مرتبط می شود و بسته به این مسائل ممکن است وظایف دیگری هم برای اعضای هیئت مدیره در نظر گرفته شود.
3,095 مترجم
بهاره ی.
آناهیتا ن.
علیرضا س.
بیان ب.
محمد ا.
احد ن.
حمیرا ف.
این سطح مدیریتی شامل مدیران عمومی، مدیران شعب و مدیران دپارتمان های یک سازمان به خصوص می شود. این مدیران برای فعالیت های دپارتمان یا شعبه تحت نظارتشان مسئولیت هایی دارند و طبق بازه زمانی مشخصی باید گزارش هایی به مدیران ارشد ارائه کنند. افراد متخصص در زمینه مدیریتی که در این سطح مدیریتی فعالیت می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردارند، چراکه نقش پلی ارتباطی میان مدیران ارشد و مدیران عالی دارند و یکی از ملزومات اساسی کارآمد بودن فعالیت های یک سازمان برقراری ارتباطی مؤثر میان مدیران سطوح مختلف است. از جمله مهمترین وظایف مدیران میانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
از جمله افراد حاضر در این سطح مدیریتی می توان به سرپرست ها (سوپروایزر)، و سردسته های گروه ها و بخش های مختلف اشاره کرد. تمرکز اصلی این افراد بر نظارت به فعالیت های کارکنان معمولی سازمان و راهنمایی کردن آن ها است. این افراد معمولا وظیفه دارند فعالیت های کارکنان را برایشان مشخص کنند و به هنگام انجام فعالیت های روزانه آن ها را راهنمایی کرده و بر کارشان نظارت داشته باشند. علاوه بر این مدیران عالی مسئول کیفیت و میزان کالا/خدمات تولید شده هستند و به هنگام فعالیت کارکنان پیشنهاداتی برای بهبود کار بهشان می دهند. دیگر نقش مدیران عالی این است که می توانند دغدغه های کارکنان را به گوش مدیران میانی برسانند. مدیران خط مقدم یا سطح اول هم در این سطح مدیریتی جای می گیرند که به عنوان الگوی کارکنان دیگر شناخته شده و بعضا حتی خود برخی از فعالیت های مربوط به کارکنان را هم انجام می دهند. برای نمونه در یک رستوران در ساعتی که بسیار شلوغ می شود ممکن است این مدیران اقدام به سرو کردن غذا برای مشتریان کنند. از جمله مهمترین نتایج حاصل شده از فعالیت های مدیران سطح اول می توان به موارد زیر اشاره کرد:
در جدول زیر می توانید ترجمه مدیریت را به برخی زبان ها مشاهده کنید:
ترجمه مدیریت به زبان انگلیسی |
management |
ترجمه مدیریت به زبان فرانسوی |
la gestion |
ترجمه مدیریت به زبان روسی |
управление |
ترجمه مدیریت به زبان آلمانی |
Verwaltung |
ترجمه مدیریت به زبان ترکی |
yönetim |
کلمه | معنی تخصصی در مدیریت |
chairman در مدیریت | رﺋﻴﺲ هیئت ﻣﺪﯾﺮﻩ |
economic strategy در مدیریت | استراتژی اقتصادی |
liaison در مدیریت | liaison هماهنگ کننده، واسطه |
individual در مدیریت | اﻧﻔﺮادﯼ |
machinery در مدیریت | دﺳﺘﮕﺎﻩ |
market entrant در مدیریت | نو رسیده به بازار |
factory supplies در مدیریت | ﻣﻠﺰوﻣﺎت ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ |
performance appraisal system در مدیریت | سیستم ارزیابی عملکرد |
foreign bill در مدیریت | ﺣﻮاﻟﻪ ارزﯼ |
red tape در مدیریت | ﮐﺎﻏﺬﺑﺎزﯼ |
synchronic decision در مدیریت | ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﯼ همزﻣﺎن |
job enlargement در مدیریت | ﮔﺴﺘﺮش ﺷﻐﻠﯽ |
flex time در مدیریت | ﺳﻴﺴﺘﻢ زﻣﺎﻧﯽ ﻗﺎﺑﻞ اﻧﻌﻄﺎف |
task roles در مدیریت | ﻧﻘﺶ ﮐﺎرﮔﺮا |
team biulding در مدیریت | ﺗﻴﻢ ﺳﺎزﯼ |
total weighted score در مدیریت | امتیاز وزنی کل |
marketing mix variables در مدیریت | متغیر های آمیزه بازاریابی |
supply در مدیریت | ﻋﺮﺿﻪ |
consumer در مدیریت | مصرف کننده |
position در مدیریت | موضع، موقعیت |
negative demand در مدیریت | ﺗﻘﺎﺿﺎﯼ ﭘﻨﻬﺎن |
job family pay structure در مدیریت | ساختار پرداخت گروه شغلی |
high - involvement model در مدیریت | مدل مدیریت مشارکت بالا |
ultraviolet lithography در مدیریت | لیتوگرافی ماورای بنفش |
discretional strategy در مدیریت | مخارج احتیاطی |
storyboard در مدیریت | اﻧﻴﻤﻴﺸﻦ |
social responsibility در مدیریت | ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ |
job description در مدیریت | ﺷﺮح ﺷﻐﻞ |
pension در مدیریت | ﺣﻘﻮق ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ |
took for granted در مدیریت | مسلم فرض کردن |
entrepreneurship در مدیریت | ﮐﺎر ﺁﻓﺮﯾﻨﯽ |
product development در مدیریت | توسعه محصول |
note در مدیریت | ﺳﻔﺘﻪ |
cold calling در مدیریت | ﺗﻤﺎس ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ |
feedback در مدیریت | باز خورد |
bin card در مدیریت | کارت مشخصات کالا |
profit centers در مدیریت | مراکز سود |
electronic commerce در مدیریت | بازرگانی الکترونیکی |
to be در مدیریت | هدف ﻣﻄﻠﻮب |
slove در مدیریت | ﺣﻞ ﮐﺮدن |
need for achievement در مدیریت | نیاز به شکوفایی |
social variables در مدیریت | ﻣﺘﻐﻴﺮهاﯼ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ |
short term goal در مدیریت | اهداف ﮐﻮﺗﺎﻩ ﻣﺪت |
corrective control در مدیریت | ﮐﻨﺘﺮل اﺻﻼح ﮐﻨﻨﺪﻩ |
planned change در مدیریت | ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰﯼ ﺷﺪﻩ |
social policy در مدیریت | سیاست اجتماعی |
nonprogramed decision در مدیریت | ﺗﺼﻤﻴﻤﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰﯼ ﻧﺸﺪﻩ |
payment در مدیریت | ﭘﺮداﺧﺖ |
market research در مدیریت | ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺑﺎزار |
finance / accounting functions در مدیریت | وظایف مالی / حسابداری |
تمامی معانی بالا بعلاوه بیشتر از 2900+ واژه اختصاصی مدیریت در دیکشنری مدیریت سایت ترجمه در دسترس است.